-->

divendres, 1 d’octubre del 2010

Sobre novel·la negra: xerrada d'en Paco Camarasa

Ahir vam tenir el plaer de rebre, a la Biblioteca La Grua de Montmeló en Paco Camarasa, especialista en novel·la negra. Pràcticament dos hores van ser suficient per aprendre què és la novel·la negra i quins són els seus precedents.
Al 1841, l'erudit Edgar Allan Poe, comença a escriure petits relats als que introdueix per primer cop a la història de la literatura la figura del detectiu, és aquest el primer moment en que trobem quelcom semblant al que actualment podem anomenar novel·la negra.
Tot continua amb el personatge de Sherlock Holmes, de la ma d'Arthur Conan Doyle, un detectiu intel·ligent que destaca pel seu raonament deductiu, i que és el successor del personatge creat per Poe, Auguste Dupin. Aquest incipient gènere es caracteritzà per l'afany d'esbrinar la veritat, abans que descobrir i castigar o jutjar l'assassí, per l'existència de múltiples delictes, investigacions, etc.
A partir d'aquí, a l'Europa de la Primera Guerra Mundial, trobem la primera autora de novel·la negra (tot i que encara no existia aquesta etiqueta), Clarissa Miller, més coneguda pel pseudònim d'Agatha Christie, una escriptora que incorpora quelcom inèdit fins ara, com és la possibilitat de que la dona també pot ser assassina o criminal. A diferència del que hem parlat fins ara, Christie sí que busca un culpable a les seves novel·les, amb Holmes no hi havia sospitosos, però Agatha presenta a tots els personatges com a sospitosos, i la veritat passa a ser una qüestió secundària, on trobar el culpable és la preocupació principal del detectiu. En aquests moments, la localització dels fets no te massa importància, sinó que la mateixa història es podria desenvolupar a països diferents. Interessa la trama, el cos de la novel·la, sense tenir en compte els contextos.
Pel que fa als EE. UU. tot és diferent, els anys 20 acaben amb el crac del 29, de manera que la gent no se sent atreta per novel·les llunyanes, sinó que es busca trobar la realitat o part d'ella en els llibres, de manera que tot es torna molt més realista a partir dels anys 30.
Fins aquí hem parlat d'una novel·la negra incipient i no etiquetada encara com a "negra", per tant hem estat parlant d'una novel·la més aviat enigmàtica. És a partir dels anys 40 - 50 quan els americans inventen el gènere com a tal, i els francesos col·loquen l'etiqueta. En aquest moment, aquest tipus de literatura es caracteritza per ser més crítica i social, i molt més realista. Sorgeix també el que anomenem novel·la policíaca, diferenciada de la negra pel fet de que la investigació, fins ara, s'ha dut a terme per part de diferents personatges anomenats detectius, doncs la policia i el sistema en general, era massa corrupte per entrar en investigacions criminals. Un cop netejada la imatge dels cossos de policia, podem diferenciar entre aquests dos gèneres.
Més tard, ja cap als anys 80, el descobriment de la cadena de l'ADN i l'aparició de la policia científica donarà un gir de 180 graus a la literatura negra, ja que canvia la forma d'investigar, i fins i tot, la forma de matar.

Alguns autors i obres referents:


- Total Héops, de Jean-Claude Izzo


- 1280 almas, de Jim Thomson


- El largo adiós, de Raymond Chandler


- Cosecha Roja, de Dashiel Hammet


- El talento de Mr. Ripley, de Patricia Highsmith


- El tejedor, de James Sallis


- Huye rápido, vete lejos, de Fred Vargas (llibre escollit pel club de lectura d'aquest mes).




Zeus Díaz Cid - Biblioteca La Grua de Montmeló


per saber-ne més...

dilluns, 27 de setembre del 2010

Bloc de la Biblioteca La Grua de Montmeló

Benvinguts al bloc de la Biblioteca La Grua de Montmeló!
Aquí hi podeu trobar els serveis que us oferim, les activitats que us proposem i tot un seguit de lectures recomanades, però el més important, aquí teniu un espai d’opinió i relació.
per saber-ne més...
favicon.ico